maandag 14 januari 2008

Kleuren speuren

naar de site Kleuren SpeurenEen spel dat ik al een tijdje in mijn mapje 'te doen' had liggen is 'Kleuren speuren'. Kleuren speuren kun je gratis downloaden van de site; er is zowel een Windows als een Mac-versie. Kleuren speuren is uitgegeven door het Centraal Museum in Utrecht in opdracht van Sikkens Foundation. Ik wist niet dat Sikkens een stichting in het leven heeft geroepen die ten doel heeft om 'die sociale, culturele en wetenschappelijke ontwikkelingen in de samenleving te stimuleren, waarbij kleur als medium een specifieke rol speelt'.

Naast de uitgave van het spel 'Kleuren speuren' organiseert Sikkens Foundation (in principe om het jaar) een Mondriaanlezing en ze reiken de Sikkensprijs uit. Hoe je precies in aanmerking komt voor die prijs is me niet helemaal duidelijk; ik vermoed dat ze zo af en toe nagaan wie voor een dergelijke prijs in aanmerking kan komen. Wie weet liggen hier kansen voor scholen. Ik kan me voorstellen dat er scholen zijn die heel bewust kleur gebruiken om de ruimtes de kleur te geven die past bij de functie die een ruimte krijgt. Ik ben geen expert op kleurengebied, maar als ik op een school werkte zou ik zeker eens gaan praten met de mensen van Sikkens!

Maar goed, terug naar Kleuren speuren. Kleuren speuren is een spel voor de midden- en de bovenbouw van het basisonderwijs. Je krijgt de opdracht in elke ruimte 6 kameleons te vangen. Kameleons worden pas zichtbaar nadat je informatie hebt gekregen over kleuren, bijv. over hoe kleuren gemengd worden, de kleuren van de regenboog, wat nabeeld is, wat staafjes en kegeltjes zijn en waarvoor ze dienen enz. De informatieve stukjes vind je door in iedere ruimte (er zijn er 6) te klikken op de voorwerpen in die ruimte. Als je in één ruimte alle 6 daar aanwezige kameleons hebt gevonden en gevangen mag je een bonusspel doen. In heb bonusspel ben je kameleon en je moet vliegjes vangen. Je probeert jezelf daarvoor zo goed mogelijk te camoufleren zodat de vliegjes dichtbij durven te komen. Je moet wel oppassen voor de spin, want die heeft het niet goed met je voor.

Als spel vind ik Kleuren speuren niet echt geslaagd. Het vangen van de kameleons is wel erg simpel: je luistert braaf naar het stukje informatie en vervolgens klik je op de bewegende kameleon. Erg jammer vind ik het dat de informatie die je krijgt bijna nergens benut wordt. Bij mij leidde dat ertoe dat ik tijdens het afspelen van de informatie steeds iets anders ging doen om daarna de kameleon te vangen. Ik denk dat het waardevol was geweest als je de kameleons alleen kon vangen als je steeds de gegeven informatie nodig had gehad voor het vangen van de kameleons. Het bonusspel vond ik aardig, maar ik vond het erg jammer dat niet iedere nieuwe voltooide ruimte een nieuw bonusspel opleverde.

Toch ben ik wel blij met Kleuren speuren. Ik denk namelijk dat veel kinderen de aangeboden informatie wel interessant vinden. En veel leerlingen vinden het leuk om achter de computer te werken. De combinatie van die twee factoren zal ervoor zorgen dat het spel Kleuren speuren veelal in goede aarde zal vallen bij leerlingen. Maar ik hoop dat Sikkens en Centraal Museum nog met een versie 2 komen van dit spel want ik denk dat er nog veel meer uit te halen is!

2 opmerkingen:

Niels Floor zei

Er is een nieuwe versie van Kleuren Speuren. Deze is Engelstalig maar wordt wellicht ook in het Nederlands vertaald. Het is online te spelen op www.letscolorworldtour.com

m2cm zei

@Niels,

Leuk spel, maar je moet er wel veel geduld voor hebben om die uit te spelen ;-)