dinsdag 19 juni 2007

Rits je in: inburgeren met een spel

Bekijk de videoclip RitsjeinEindelijk is het klaar: het spel Rits je in. Rits je in is een spel dat gemaakt is door (o.a.) Ricardo Makosi, een student van Quantm College, een HBO-opleiding voor gamedesigners. Ik heb het spel al eerder genoemd in dit blog, en de lancering van het spel stond al gepland voor eind maart, maar dat is wat uitgelopen ;-)

In het spel Rits je in moet je allerlei vragen beantwoorden over het reilen en zeilen in Nederland:
  • over onderwijs (bijv. waar moet je zijn als je Nederlandse lessen wilt volgen?),
  • gezondheidszorg (hoe je aan medicijnen komt),
  • de overheid (wat moet je doen als je fiets gestolen is),
  • huis (hoe kun je zorgen voor energievoorziening in je huis),
  • geschiedenis (wat zijn hunebedden),
  • vrije tijd (wat doet een Nederlander in zijn vakantie),
  • werk (hoe begroet je iemand tijdens een sollicitatiegesprek),
  • rechtbank (een vreemde titel, vond ik, want de vragen gingen veelal over de regering, maar 'what is in a name'?

In het spel zitten vier minispelletjes: een spel over het sinterklaasfeest, een schuifspelletje over de Nachtwacht, en de spellen Kroketten trekken en Dijkvingeren.

Ritsjein is een vrij eenvoudig quizspel, maar wel met de nodige humor. Wat ik jammer vind is dat je niet de mogelijkheid hebt om tussentijds de resultaten op te slaan, en dat er geen feedback wordt gegeven op de foute antwoorden. Je krijgt wel te horen hoeveel vragen je goed hebt beantwoord, maar jammer genoeg niet wat de goede antwoorden zijn. Daar was ik wel benieuwd naar geweest.

Ik heb me laten vertellen dat de vragen erg lijken op de vragen die gesteld worden tijdens een inburgeringsexamen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet alle vragen even relevant vind voor een goede kennis van de Nederlandse samenleving. Maar misschien wordt dat wel veroorzaakt door het feit dat ik niet op alle vragen zonder twijfel het antwoord wist.....

Geen opmerkingen: