maandag 18 juni 2007

Nieuwe game Orde van GIS

Naar de site van de Orde van GISVorig jaar meldde ik op mijn blog dat ANNO een geschiedenisspel had gemaakt. Ik heb dat spel twee keer gespeld en was erg enthousiast erover. Een leuk spel om te spelen en al spelend kwam je van alles aan de weet over een volksverhaal (en dus een stukje geschiedenis) dat zich afspeelt in Zeeland. Tot mijn spijt is het spel nu off-line gehaald, maar gelukkig heeft ANNO er een nieuw spel voor in de plaats gezet!

Dit keer gaat het verhaal over een kaart die gestolen is uit het Maritiem Museum. De kaart komt van het schip 'De Swarte Aerent' dat de zeeën bevoer ten tijde van de West-Indische compagnie. En het schijnt dat er sprake is van een schat .......! De Orde van GIS (een groep kinderen die mysterieuze zaken uit de geschiedenis onderzoekt) is te hulp geroepen. Zij doen een beroep op alle kinderen van Nederland om hen te helpen te achterhalen waarom de kaarten gestolen zijn, en de dief te vinden.

Als je je aanmeldt voor het spel met een e-mailadres doe je mee met een wedstrijd, waarbij leuke prijzen te winnen zijn: repen Chocolonely voor de hele klas, een PSP of zelfs een echte een Playstation 3. Wil je je e-mailadres niet geven, dan kun je het spel gewoon spelen en desgewenst tussentijds opslaan. Dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je je geheime password goed onthoudt, want die kunnen ze je niet toesturen als je hem vergeten bent!

In dit spel zit volgens mij nog meer interessante informatie verstopt dan in het vorige spel van de Orde van GIS. Informatie over de route die de schepen aflegden, de gevaren die ze bedreigden, de handel die gedreven werd: het zit er allemaal in. De speler moet foto en filmmateriaal bestuderen om het raadsel op te lossen, plaatsen op een kaartje markeren, de route van het schip op een kaart aangeven en nog veel meer. Je krijgt informatie in het spel en je wordt tussendoor verwezen naar websites van ANNO, het Geldmuseum, het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) en natuurlijk het Maritiem museum waar de kaarten van gestolen zijn. Genoeg aanknopingspunten voor heel veel geschiedenislessen!

Ik heb het spel niet getimed, maar ik denk dat het spelen ervan precies past binnen één lesuur. Handig voor als je het op school wilt spelen. Ik speelde het spel thuis, en vond het wat traag: soms zit je echt te wachten op een volgende vraag. Maar misschien is dat mijn jeugdig ongeduld ;-)

N.B. Het spel van vorig jaar is overigens alleen tijdelijk off-line gehaald: binnenkort zullen zowel het oude als het nieuwe spel op de site van de Orde van GIS te spelen zijn!

Geen opmerkingen: